Een planning maken is als puzzelen met je beschikbare uren.

Was het vandaag mijn beurt om…..? Jij zou toch…”

Oeps…

Herkenbaar?

In het dagelijks leven is er zoveel dat je moet doen en onthouden. Daardoor….

  • lukt het niet altijd om in de gaten te houden wat er wanneer gedaan moet worden.
  • vergeet je af en toe afspraken of kom je te laat doordat je niet precies wist hoe laat je waar had moeten zijn.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je wél overzicht hebt over je taken, afspraken en activiteiten?

Mijn advies? Maak een planning!

Echt, ook jij kunt overzicht krijgen door het maken en bijhouden van een planning! ’t Is misschien wennen en eerst even puzzelen, maar het zal je in het dagelijks leven zeker houvast bieden.

In een week-, maand- of jaarplanning zet je vaste, regelmatig terugkomende taken om het (grote) overzicht te bewaren. Wanneer je precies weet op welke dagen en tijden je “bezet” bent, zorgt een planning voor ruimte in je hoofd en agenda. Zodat er tijd vrijkomt voor spontane activiteiten of misschien zelfs voor lekker niets doen.

Met een goede planning loopt alles op rolletjes. Denk bijvoorbeeld aan de planning bij een transportbedrijf.  Er kunnen nog zoveel goede chauffeurs in de nieuwste vrachtwagens rijden; zonder goede planning wordt het een chaos en worden levensmiddelen hoogstwaarschijnlijk niet op tijd in de juiste winkel bezorgd.

Een goede planning is niet alleen in het bedrijfsleven noodzakelijk, ook in het dagelijks (gezins)leven kunnen we eigenlijk niet zonder. Er zijn zoveel zaken en taken waar we mee te maken hebben en waar we – op tijd – aan moeten denken.

Een planning maken is als puzzelen met je beschikbare uren.

Wil je…
…niets meer vergeten?
…alle puzzelstukjes op de juiste plek hebben?
…weten wanneer je tijd over hebt om leuke dingen te doen of om eventueel een taak of klusje van je takenlijst op te pakken?

Kortom, wil je het overzicht terug? Maak een planning!

Een planning kun je op drie niveaus maken:

De weekplanning (bevat in ieder geval de wekelijks terugkerende (huishoudelijke) taken en afspraken.)

Je kunt hierbij denken aan:

  • Wie doet wanneer de boodschappen?
  • Welk gezinslid is op welke dag verantwoordelijk voor het eten koken?
  • Wie haalt op welke dag de kinderen uit school?
  • Sportafspraken van elk gezinslid.

Tip: Plan ook een vaste “vrije” avond zonder afspraken in.

Probeer sowieso je dagen niet te vol te plannen. Doe je dat wel, dan blijft er weinig ruimte over voor flexibiliteit in tijdsbesteding.

De maandplanning (zorgt voor meer overzicht op de wat langere termijn.)

Hierin vermeld je de activiteiten zoals verjaardagen. Als je op zaterdag naar een verjaardagsfeestje gaat, dan is het best handig om dat wat langer van te voren te weten, zodat je kunt inplannen wanneer je het cadeautje gaat kopen.

Denk ook aan bijzondere dagen zoals kerst. Als je gastheer of gastvrouw bent, zal je meer en eerder moeten plannen en voorbereiden dan wanneer je te gast bent.

Een andere optie is om alles in een agenda noteren, in plaats van in een aparte maandplanner. Het gaat er vooral om dat je die zaken inplant, waar je op tijd aan herinnerd wilt of moet worden. Of je dat in een Excellijst, een agenda of in een planner (of in een planning app) noteert, is een persoonlijke keuze.
Ik gebruik bijvoorbeeld een gezinsagenda die op een centrale plek in huis ligt. Voor ons werkt dat prima!

De jaarplanning (kun je gebruiken voor de grotere huis-, tuin- en keukenklussen.)

Hierin staan je klussen die niet elke week of zelfs niet elke maand uitgevoerd hoeven te worden, zoals bijvoorbeeld:

  • Gordijnen wassen
  • Kledingkasten opruimen wegens seizoenwissel
  • Matrassen draaien
  • Fietsverlichting nakijken (voor de donkere winterperiode)
  • Auto APK laten keuren
  • Vriezer ontdooien

De ene planner is de andere niet!

Misschien zie je ertegen op omdat je denkt dat het je heel veel tijd gaat kosten om een planning te maken. Of omdat je niet weet hoe je dat aan zal gaan pakken.

Gelukkig heb ik goed nieuws: Er zijn heel veel mogelijkheden waarmee het ook voor jou eenvoudig wordt om te plannen en daardoor het overzicht te bewaren.

Een paar voorbeelden van handige planners (het zijn slechts voorbeelden, ik heb hier geen aandelen in ☺):

Aan jou de keuze of je overzicht wilt hebben over je taken, afspraken en activiteiten.

En als het maken van een planning je ondanks één van deze hulpmiddelen toch niet goed af gaat?

Een Professional Organizer helpt je de puzzelstukjes op de juiste plek te leggen.

Ben jij klaar om te beginnen met opruimen?
Laten we samen aan de slag gaan. Je kunt me
bellen, mailen of een appje sturen.