5 misverstanden en 1 gratis bespaartip

5 misverstanden die ik graag uit de weg wil ruimen.

Het beroep van opruimcoach (of professional organizer) krijgt meer en meer bekendheid, onder andere door de televisieprogramma’s over opruimen, ontspullen en minimaliseren.
Hoewel steeds meer mensen gebruik maken van de diensten van een opruimcoach bestaan er toch nog wat misverstanden over de manier van werken.

Misverstand nummer 1

Een opruimcoach beslist welke spullen weg moeten.

Ik denk dat dat het grootste misverstand is! De klant is en blijft eigenaar van de spullen en is dus ook degene die de beslissingen neemt.
Ik help wel met het maken van keuzes. Doordat ik je specifieke vragen stel, krijg je inzicht in de redenen waarom je iets al die tijd bewaard hebt, en ga je er anders naar kijken.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je iets bewaart omdat je denkt dat het moet (van jezelf of van iemand anders). Maar door je nieuwe inzicht blijkt dat je het helemaal niet hoeft te bewaren.

Jij bent degene die beslist wat je houdt (en wat je misschien een geschiktere plek in je huis geeft) en welke spullen weggedaan moeten worden.
Niet ik!

Nummer 2

Een opruimcoach coacht en helpt niet mee met opruimen.

Nee hoor. Ik help zelf ook mee met opruimen. Dat vind ik namelijk veel te leuk om te doen.
Veel leuker dan om alleen aan de kant te staan en aanwijzingen te geven. Ik help bijvoorbeeld met kasten uitruimen, sorteren en spullen die wegmoeten in kratten of vuilniszakken doen.

Tijdens het opruimen blijf ik wel vragen stellen. Bijvoorbeeld waarom je iets wel of niet wilt bewaren. Of wat je denkt dat een handige plek is om iets op te bergen. En uiteraard geef ik tijdens de opruimsessie handige tips.

Als ik je kom helpen met opruimen, dan is dat met praktische hulp en in een actieve rol.

Nummer 3

Bij een opruimcoach thuis is alles altijd opgeruimd.

Dat betwijfel ik, want een opruimcoach is ook maar een mens. Die gewoon in een gezellig huis wil wonen, waar geleefd en gespeeld mag worden. Het hoeft wat mij betreft daarom zeker niet altijd perfect te zijn. Ik schreef daar eerder een blog over. Je leest het hier.

Om mijn huis opgeruimd en overzichtelijk te houden, zorg ik er onder andere voor dat:

  • spullen op een vaste plek opgeborgen zijn, zodat ik weet waar ik iets kan vinden zonder er steeds naar te moeten zoeken
  • de ruimtes in huis gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn
  • ik weet wat ik in huis heb, zodat ik niet per ongeluk dingen koop die ik al heb

Hoewel…onlangs vond ik bij het opruimen van mijn keuken 53(!) theelepeltjes….

Nummer 4

Een opruimcoach is ook een schoonmaakexpert.

Een opruimcoach is niet automatisch een schoonmaakexpert, en komt daarom niet ook schoonmaken.
Eerlijk gezegd is schoonmaken sowieso niet mijn favoriete bezigheid. Ik ben er vast van overtuigd dat het schoonmaak-gen bij mij een generatie heeft overgeslagen….
Maar door minder spullen (lees: geen rommel) in huis te hebben, hoeft er minder schoongemaakt te worden. Elke schoonmaakklus kost daardoor automatisch minder tijd. Hoe fijn is dat!

Wanneer we echter samen met de opruimklus bezig zijn, en jij nog druk bent met sorteren van je spullen, zal ik heus wel een schoonmaakdoekje door je lege kast halen voordat deze opnieuw ingericht wordt. Geen probleem!

En als laatste misverstand nummer 5

Een opruimcoach is duur.

Tja, het inhuren van een expert is helaas nooit gratis.
Maar bedenk eens hoeveel geld, tijd en energie je door het inschakelen van een opruimcoach kunt besparen:

  • Als je een beter overzicht hebt over je spullen, je voorraad en je kleding, voorkom je dat je onnodige spullen of misschien zelfs per ongeluk iets dubbel koopt.
  • Wanneer je administratie op orde is, heb je ook een beter overzicht in je financiën. Doordat rekeningen op tijd betaald worden, voorkom je extra kosten door aanmaningen.
  • Wanneer je weer overzicht hebt, kun je je energie en tijd aan andere – leukere – dingen besteden. Dat is toch veel fijner dan dat je je energie en tijd moet steken in steeds maar zoeken naar spullen, je ergeren aan de rommel of het schoonmaken van een overvol huis!

En bedenk dan ook wat het je naast deze besparingen nog meer oplevert:
Rust en ruimte in je huis en je hoofd!

En dan nu mijn gratis bespaartip:

Huur een opruimcoach in!

Neem contact met mij op voor een vrijblijvend intakegesprek.

En woon je niet in de Bollenstreek of in één van de omringende plaatsen, kijk dan op de website van de NBPO voor een professional organizer / opruimcoach bij jou in de buurt.

Ben jij klaar om te beginnen met opruimen?
Laten we samen aan de slag gaan. Je kunt me
bellen, mailen of een appje sturen.